söndag 23 februari 2014

Odla i vindskydd

Förra säsongen var jag utan växthus igen... 

Trist som bara den men jag fick en snilleblixt som gjorde att jag kunde odla både chili, tomat, melon och gurka på friland. Jag gjorde nämligen i ordning varmbänkar i flätade vindskydd och så täckte jag med ett lager finfin jord och vips hade jag ett skyddat klimat där både melon och annat trivdes. Jag kunde skörda fyra meloner och en hel del annat ur dessa vindskydd! 



Detta sätt att odla ska jag fortsätta med i sommar! Måste bara fläta några fler vindskydd först... ;)

Anna

7 kommentarer:

  1. Då flätar du av pil förstås jag, men om man inte har pil eller kan fläta så . . .
    Kanske någonting annat, vi har gått om skog och har en stor tomt, även delar av tomten som är oplanerad ännu. Jag har idéer men de ändrar sig vart efter jag ser och läser olika tips och idéer.
    Vindskydd är ju alltid bra, gården ligger öppet från väst, åkrar och ängar ger fritt blåsläge
    Men det är gott att ha en varm sommar då man behöver 'fläkt'.
    Hälsningar/ Eva

    SvaraRadera
  2. så smart
    Ha en fortsatt fin söndag
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Tjusigt! Finns det något vackrare i trädgården än flätat av grenar?
    Jag har annars lite tur eftersom min köksträdgård ligger lite skyddat i en södersluttning.

    Tomater och andra som verkligen älskar värme brukar jag ha mot husets södervägg, ibland behöver de skyddas i början av säsongen. Hittills har jag tagit till fiberväv, men drömmen framöver är att hitta några fina fönster.

    Nu är det förresten extra kul att läsa din blogg, då jag och husdjuren ska gå i halvfrivillig exil i sommarstugan. Vår nya lägenhet i stan är fortfarande byggkaos och den gamla måste vi lämna i månadsskiftet. Nu håller jag tummarna för ett riktigt vårligt marsväder.

    SvaraRadera
  4. Smart! Vilken sorts melon odlade du? Förra året odlade jag en nätmelon, men den blev sådär om jag ska ara ärlig. Det som gjorde den lite god är ju att jag odlade den själv ;-). I år ska jag försöka mig på vattenmelon. Spännande.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Så smart. Praktiskt och vackert i en fin kombination. Liza

    SvaraRadera
  6. Oj, jag har inte varit här inne hos dig på år och dar.
    Så jag har mycket att läsa igenom.
    Undrar om du kommer ihåg mig jag hade bloggen Morse Farm för länge sen?
    I alla fall kul att hittat tillbaka till dig.
    Ha en skön söndag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  7. Malin: Jag odlade både nät- (blä!!!) och vattenmelon. I år blir det bara vattenmelon för jag håller med dig... Den andra var inte god! ;)

    Bodil: Åh, om jag kommer ihåg! Tänk hur det var på den gamla goda bloggtiden... ;) Innan FB förändrade världen. :)

    SvaraRadera